Uitzenden, recruitment en detachering. Is dat niet één pot nat?

 

Als ondernemer heb je de termen ongetwijfeld vaker gehoord: uitzenden, recruitment en detachering. En misschien denk je dat het allemaal precies hetzelfde is — afgezien van de naam. Hetzelfde geldt voor termen als headhunters, recruiters en detacheerders. Toegegeven: ze hebben allemaal hetzelfde doel. Het juiste talent op de perfecte plek zetten. Maar hóe? Daar zitten de verschillen in.

Run je een bedrijf, dan heb je op sommige momenten extra mensen nodig. En dan heb je een aantal opties: zelf aan de bak met het schrijven van een vacature, diezelfde vacature verspreiden, een selectieproces door en (hopelijk) veel gesprekken voeren. Of besteed je dit liever uit, omdat je het liefst nú nieuw talent binnen wilt halen? Dan heb je de keus uit uitzenden, recruitment en detachering.

Waarom huur je personeel in?

Laten we beginnen bij het begin: waarom je personeel inhuurt. Tijdelijk personeel biedt uitkomst als je op zoek bent naar…

  • een vervanger tijdens langdurige ziekte;

  • iemand die zwangerschaps- of ouderschapsverlof opvult;

  • extra ondersteuning in drukke tijden, bijvoorbeeld tijdens de jaarafsluiting, als je een nieuw project lanceert of tijdens een vakantieperiode;

  • extra mankracht tijdens (speciale) projecten.

Zodra je beseft dat je extra personeel nodig hebt en dat je niet de tijd hebt om zelf te werven, dan sta je voor de keuze: uitzenden, werving en selectie vragen iemand voor je te vinden of aankloppen bij een detacheringsbureau. Om alvast even op de zaken vooruit te lopen: in principe maakt het voor jou niet heel veel uit wat er in de kleine lettertjes van de inhuurvormen staat. Het is voor jou vooral belangrijk dat je krijgt wat je wilt. Uitzenden, recruitment en detachering verschillen wel iets van elkaar, maar dat is vooral op detailniveau. Wat je wel zult zien, is dat je bij detachering met name de specialisten aantreft. Simpelweg omdat goede detacheringsbureaus hun talenten laten certificeren en veel trainingen geven.

Wat is uitzenden precies?

Een uitzendbureau is altijd gericht op tijdelijk werk. Denk aan een uitzendkracht die je heel flexibel inzet. Soms een dag, soms een paar weken en in uitzonderlijke gevallen een paar maanden. Stoppen met iemand inhuren via een uitzendbureau kan op elk moment dat je wenst. Over het algemeen huur je iemand in via een uitzendbureau voor algemener werk, zoals productiewerk, werk in de horeca of bijvoorbeeld administratie. Voor uitzenders is specialistische kennis uiteraard een pre, maar zeer zeker geen vereiste.

Dit is recruitment

Recruitment — we noemen het ook wel werving en selectie — houdt in dat een bureau voor jou de volledige werving van in te huren personeel doet. Vervolgens kies jij een aantal kandidaten uit die jou interessant lijken om kennis mee te maken. Uiteindelijk kies jij degene met wie je wil werken en hij of zij komt bij jou op contract. Voordelen daarvan zijn dat de werknemer direct bij jou in dienst is — als je dat belangrijk vindt. Nadeel is dat je meer financiële risico’s loopt dan bij uitzenden en detachering. Bijvoorbeeld doordat jij de ‘gewone’ werknemers doorbetaalt als ze ziek zijn.

Detacheren — wat is dat dan?

Detacheren houdt in dat iemand voor een bepaalde periode voor jou werkt. Bijvoorbeeld omdat je iemand wil vervangen tijdens verlof of langdurige ziekte of omdat je bedrijf ineens sterk gegroeid is en je om mensen verlegen zit. Vaker huren ondernemerstalent in via een detacheringsbureau, omdat ze op zoek zijn naar specialistische kennis en ervaring. Detachering is de perfecte oplossing als jij…

  • op zoek bent naar specialistische kennis, bijvoorbeeld omdat je bent overgestapt op nieuwe programma’s, maar je huidige personeel nog niet up-to-date is;

  • op zoek bent naar tijdelijk personeel, omdat iemand je bedrijf verlaat of omdat een nieuw iemand begeleiding nodig heeft, maar je huidige personeel dat niet kan bieden;

  • als je werkprocessen fluctueren, bijvoorbeeld tijdens vakantieperiodes of als je een nieuw project lanceert.

Sommige bedrijven gebruiken detachering als een verkapte proeftijd. Door iemand in te huren via een detacheringsbureau, weet je zeker dat je geen risico loopt voor langere tijd vast te zitten aan iemand die jij niet geschikt vindt.

En… qua kosten?

In principe hoeft er geen verschil in kosten te zijn — of je nou kiest voor uitzenden, recruitment of detachering. De klant bepaalt de tarieven en het is aan — in ons geval — het detacheringsbureau om daarmee te spelen.

Tijdelijk personeel inhuren zonder tussenkomt van een (detacherings)bureau

Of je ook personeel kunt inhuren zonder een bureau in te schakelen? Ja, alles kan. Je loopt dan alleen zelf de risico’s. Je maakt simpelweg een tijdelijk contract en klaar ben je. Let op: geef je iemand drie keer een tijdelijk contract, dan heb je iemand vast in dienst.

Het is natuurlijk ook een optie een zzp’er in te huren. Ook dan heb je iemand — hopelijk ook net zo getalenteerd — die bijspringt in drukke periodes en die de juiste kennis meebrengt. Het voordeel is dat je ook nu van de flexibiliteit geniet; hoewel een freelancer meer klanten heeft en dus niet volledig toegewijd is. Daarnaast moet je goede afspraken maken en het fiscaal goed regelen. Doe je dat niet, dan heb je kans dat de Belastingdienst nog een keer aanklopt.

Hoe beslis je als bedrijf waar je voor kiest?

Ooit begon je misschien als zelfstandige zonder personeel. Inmiddels heb je wat mensen in dienst, maar je hebt ook meer werk dan je aankunt. Je hebt de keus uit inhuur via een uitzendbureau, door middel van recruitment of door een detacheringsbureau in te schakelen.

Schakel absoluut een bureau in als je…

  • geen wens hebt om iemand vast in dienst te nemen;

  • geen tijd, middelen en/of focus hebt om zelf een sollicitatieprocedure op touw te zetten;

  • op zoek bent naar expertise en dat liever vandaag dan morgen;

  • zelf liever geen kandidaten uitzoekt en/of afwijst.

Wat wellicht goed is om in je achterhoofd te houden, is dat het voor ingehuurd personeel vaak het best is om op detacheringsbasis ingehuurd te worden. Een gedetacheerde heeft dan namelijk veel zekerheid. Is er even geen werk, dan betaalt het detacheringsbureau hem of haar gewoon door. Ook bij ziekte en ontslag is het goed geregeld — en daar betaal jij niets aan mee. En hebben jij en het gedetacheerde talent het zo goed naar jullie zijn, dat je hem of haar in vaste dienst wil? Dan zijn zelfs daar goede mogelijkheden voor.

Zoals we al eerder schreven: waar je voor kiest, hangt echt af van de details en van wat je wilt. Leg je vraag en uitdaging bij een bureau neer en ga in gesprek. Onthoud wel dat…

  • gedetacheerden over het algemeen hoogopgeleid zijn en specialisten — sommige detacheringsbureaus zijn hier ook specifiek naar op zoek;

  • gedetacheerden vaak langer ingezet worden, variërend van een paar maanden tot een paar jaar;

  • gedetacheerden en detacheringsbureaus hebben vaak een duurzame, serieuze en goede relatie, doordat de talenten vaak jarenlang ingezet worden en beide partijen daarom veel in de onderlinge relatie investeren.

De beste tips voor het inhuren van personeel

Heb je besloten personeel (tijdelijk) in te huren, al dan niet via een detacheringsbureau? Deze tips helpen je. Komen ze:

  • zorg dat je een realistisch beeld hebt van wat je daadwerkelijke uitdaging is en waar die uitdaging zich bevindt, zodat je de behoefte op een efficiënte en effectieve manier invult;

  • bedenk je goed — al dan niet in overleg met het detacheringsbureau — of inhuur wel de oplossing is of dat je je behoefte veel beter op een andere manier kunt invullen;

  • heb je het ingehuurde talent in huis, sta dan vooral open voor zijn of haar advies en maak optimaal gebruik van de kennis en ervaring van deze medewerker — vraag bijvoorbeeld aan het detacheringsbureau of het talent alles documenteert en hoe dan;

  • wees duidelijk over de verwachtingen, zodat je echt de perfecte match krijgt;

  • laat je overtuigen van de toegevoegde waarde van ingehuurd talent en een detacheringsbureau dat jou begrijpt;

  • let op dat je goede afspraken maakt, denk daar net zo goed over na als wanneer je iemand vast in dienst neemt;

  • formuleer een helder antwoord op de vraag wíe je echt zoekt en hoe je het probleem op wilt lossen;

  • bespreek eventuele overname als je daar wel oren naar hebt;

  • denk ook na over coaching, opleiding en eventueel vervanging van software als je je hele dienstverlening wilt outsourcen.

 

 
Iteral Mockup 1.png

Wil jij naar een “excellente” support- & beheerafdeling?